15. loka, 2021

Akkuakselit....

Akkuakseli on sana, joka tiivistää yhteen monta uutta ja vanhaakin ajatusta tekniikasta.

Perinteisesti tekniikan kehitys kulkee ajoneuvotyyppi tai malli edellä, johon sitten kootaan erilaisia osia, voimanlähteitä, yms. Toisen polven autoalan ammattilaisena aihe on tuttu 30-luvulta tähän päivään saakka, osa isäni kuvista ja kertomuksista ja osa omakohtaisista kokemuksista autoasentajana, teknikkona ja korjaamon työnjohtajana. Nykyaika ja tulevaisuus löytyy taas kattavasti internetistä, jos sitä haluaa etsiä.

Maailma tosiaan muuttuu vauhdilla ja tällä hetkellä tuntuu, että nykyajassa pitäisi löytää myös se toinen puoli kolikosta. Kehitetään itsestään kulkeva “sähkömoottori”, johon voi kytkeä joustavasti erilaisia koreja ja laitteita.  Akkuakselit sarjatuotantona on nopeallakin aikavälillä kokonaisedullinen ja luontoa säästävä ratkaisu monenlaisiin tilanteisiin. 

Henkilöautoksi akkuakselista ei ole, mutta kaupunkien joukkoliikenteessä, lähilogistiikassa ja teollisuusalueilla sille löytyisi montakin käyttötarkoitusta. Myös matkailun piiristä voi löytää isoja mahdollisuuksia akkuakselien hyötykäytölle. Ohjaustekniikka ja sen liittymärajapinnat tulisi olla mukana akkuakselien tekniikassa.

Tekniikan standardisointi yhdistäisi edut ja joustavuuden  moniin tilanteisiin. Kauppakassi  pienimmästä ja rekan puoliperävaunun kokoluokka suurimmasta päästä. Standardit akkuakselille 3-5 kokoluokkaan toisivat isoja mahdollisuuksia monenlaisiin liikkumisen ja liikuttamisen tarpeisiin. 

Akkuakselin joustava käyttö kumipyörillä, kiskoilla ja erilaisten koneiden voiman lähteenä voidaan varmistaa standardoimalla. Myös latausongelma yksinkertaistuu, jos koko akseliston voi helposti vaihtaa täyteen ladattuun akseliin. Historiassa vaihdettiin hevosia, nykyisin voisi vaihtaa modernia vetovoimaa. Helppo vaihdettavuus helpottaa samalla palo- ja pelastustoimen työtä vahinkotilanteissa.

Pyörien nopeussäätöön perustuva, tasapainoskoottereista tuttu ohjaustekniikka tekee ison määrän osia ja tekniikkaa tarpeettomiksi. Osien väheneminen on iso ekoteko ilmaston hyväksi.

IPR-tilannetta en ole tutkinut, mutta monet laitteet ovat olleet jo kauan markkinoilla ja tekniikat alkavat tulla vapaasti hyödynnettäväksi, elleivät jo ole sitä. Lisäksi aina on mahdollista, että tekniikkaan on jäänyt myös IPR-aukkoja, eli toistaiseksi suojaamattomia mahdollisuuksia. Pitää myös muistaa, että IPR-asioista voi aina neuvotella ja sopia tulonjaosta. Aina on löydettävissä optimiratkaisut, jos niitä aidosti etsitään ja halutaan löytää.

Viime kädessä standardisoitu perustuote (akkuakseli) tuo lisää joustavuutta uusien ideoiden ja sovellusten syntymiselle ja sitä kautta akkuakseli on itseään suurempi mahdollisuus.