Kun ideoita on liikaa...

Yllättävää miten paljon vanhasta koulutuksesta on jäänyt nykyaikaan sopivaa tietotaitoa.

Itselle ideavarasto on iso joukko ideasiemeniä, joita on täsmäjalostettava yksilöllisesti vallitseviin olosuhteisiin. Saman idean tarina on yhden miehen yrityksessä täysin erilainen kuin ison kansainvälisen yrityksen kehitysprosessissa. Mitä pienempi yritys, sitä useammin liian iso idea on alusta saakka tuomittu epäonnistumaan. Olosuhteet ja resurssit eivät yksinkertaisesti riitä vaadittavaan ideatehokkuuteen. Myös yrityksen suuruus saattaa olla iso haitta tilanteissa, joissa tarvittaisiin nopean toiminnan ideakehitystä.

Omat ideavarastot ovat syntyneet vuosikymmenten aikana ja elävät koko ajan ympäristön ja tekniikan mukana. Yli 99 % hyvistäkin ideoista pysyy varastossa odottelemassa, ilman että niistä kannattaa pitää meteliä.

Käytännössä idea-arkistoja täydennetään ja ylläpidetään systemaattisesti päivittäin hyödyntämällä tunnettujen ideatekniikoiden menetelmiä. Kaikki mieleen tuleva kirjataan ylös avainsanatekniikalla, mutta otetaan esille vasta jos tilanne tulee idealle otolliseksi. Teknistä kehitystä, IPR-tietokantoja, verkokauppojen valikoimaa, ostoskeskusten tavaravalikoimaa, mainoksia, oppilaitosten tarjontaa, tiedeuutisia ja somejulkaisuja seurataan päivittäin ideakehityksen näkökulmasta. Muiden hyviä ideoita ja oivalluksia saatetaan tuoda esille jakojen ja tykkäämisten kautta, mutta tärkein motiivi on seurata mitä kaikkea ei ole vielä oivallettu. Joskus someidea tuo oivalluksen paremmasta ideasta.

Maailma on muuttunut siinä suhteessa, että monet tekniikan alat tuntuvat etenevän tehokkaasti, mutta laput silmillä. Katse ja tavoitteet ovat horisontissa ja se mikä on lähellä jää helposti huomaamatta ja jos huomataan käsittelytehokkuus ei riitä kaupallistamaan pieniä lähi-ideoita.

Toinen iso muutos on internetin tehokkuus, algoritmit ja bisnesympäristön muuttuminen tavalla, jossa ilmastosta ei ihmeemmin välitetä eikä firmoilla ole väylää ideoille. Markkinoilla näkee tuotteita, joissa on aivan turhia laatuongelmia. Tulee mielikuva, että laatu testataan vasta markkinoilla ja siinä tilanteessa, jossa tuotetta on jo valmistettu tuhansia ja miljoonia kappaleita. Laadun tilalle on tullut mielikuvamarkkinointi hyvässä ja pahassa. Ilmaston kannalta surullista, koska kaikki turha työ ja materiaalin käyttö rasittaa suoraan ilmastoa. Ei turhia laatuvirheita ole pakko tehdä, vaan virheet voi napata kiinni ideointivaiheessa, jos sitä todella halutaan. Surullisinta on, että kaupoissa näkee tuotteita, joissa virheeton laatu voisi olla jopa edullisempi valmistaa kuin tuote, jossa pieni virhe pilaa koko tuotteen. Tämän päivän liiketoiminta perustuu usein määrään ei niinkään laatuun.

Yleisseuranta

  • AKKUKÄYTÖT, VETYTALOUS, AURINKOVOIMA
  • LÄMMÖNLÄHTEET JA LÄMPÖVARASTOT
  • ENERGIAN TÄSMÄTUOTANTO
  • TARPEETTOMAN KARSIMINEN
  • TEKEMISEN KAUTTA OPPIMINEN
  • MELUTTOMAT KONEET JA TYÖKALUT

  • ASUMISEN JA LIIKETOIMINNAN UUDET MUODOT JA TEKNIIKAT
  • MELONTA-PURJEHDUS-REKIKOIRAT
  • RETKEILYVARUSTEET JA -RATKAISUT
  • VIENTI- JA MATKAILUTUOTTEET
  • LAIVAT, VENEET JA KELLUVAT RAKENTEET
  • ENERGIAOMAVARAISET YKSIKÖT JA LAITTEET
  • PARVITEKNOLOGIAT, DRONETEKNIIKAT

Ideasiemeniä syntyy luonnollisesti kaikista elämän osa-alueista, eli kodin ja perheen lisäksi töistä, opiskeluista ja harrastuksista.